Firma Harsco Metals Polska oferuje klientom następujące gotowe frakcje ziarnowe zgodne z normą PN-EN 13242+A1: 2010
0/8; 0/10; 0/16; 0/31.5; 31,5/63; 0/63; 16/63; 40/90; 0/180; 63/250 mm
oraz inne wg życzenia odbiorcy.
Zalety kruszyw z żużli stalowniczych to przede wszystkim:
duża wytrzymałość
wysoka mrozoodporność
niska ścieralność
niska nasiąkliwość
wysoka jakość
konkurencyjna cena
Żużel stalowniczy ma strukturę kanciastą, chropowatą i komórkową, dzięki czemu idealnie nadaje się dla potrzeb drogownictwa. Cząsteczki żużla sczepiają się ze sobą i klinują, dając solidną podstawę w podbudowie drogowej.
Badania terenowe i laboratoryjne wykazały, że kruszywo z żużli stalowniczych jest wysoce odporne na zamarzanie i odwilż. Ponadto żużel charakteryzuje się całkowitym brakiem osiadania po posadowieniu, umożliwiając natychmiastowe nakładanie następnych warstw.
Ta wyjątkowa stabilność oraz wiele innych pozytywnych właściwości eliminuje możliwość powstawania “kolein”, a podbudowy są wytrzymałe i długowieczne oraz nie wymagają nakładów na ewentualne uzupełnianie ubytków.
Właściwości kruszywa z żużli stalowniczych w porównaniu do kruszyw naturalnych
Podstawowe parametry fizyko-mechaniczne |
Żużle stalownicze | Kruszywa naturalne | ||
Wartość | Kategoria | Wartość | Kategoria | |
Mrozoodporność | 0,2% – 0,7% | F1-3 | 0,4% – 1,8% | F1-6 F2-1 F4-1 |
Nasiąkliwość | 0,4% – 0,5% | WA242 | 0,5% – 2,4% | WA24 Deklarowana |
Odporność kruszywa na rozdrabnianie (współczynnik LA) |
15% – 23% | LA15 LA20 LA25 |
20% – 35% | LA20 LA25 LA30 |
Odporność kruszywa na ścieranie (współczynnik MDE) |
3% – 15% | MDE10 MDE15 |
11% – 25% | MDE15 MDE20 MDE25 |
Odporność kruszywa na szok termiczny VLA |
0,2% – 0,7% | 0-1 | 0,03 – 1,8 | 1-4 |
Kruszywa sztuczne znajdują coraz szersze zastosowania w budownictwie i drogownictwie. Zazwyczaj są one tańsze niż kruszywa naturalne, przy porównywalnych właściwościach fizyko-mechanicznych.
Pod względem wytrzymałości kruszywa sztuczne porównywalne są z kruszywami naturalnymi. Spełniają wymagania jakościowe, wytrzymałościowe i ekologiczne, nie zanieczyszczają gleby i wód gruntowych. Dzięki tym własnościom kruszywo nasze znajduje szerokie zastosowanie w drogownictwie (budowa dróg, autostrad, poboczy, parkingów itp.) oraz w budownictwie kolejowym.
Produkcja kruszyw alternatywnych z surowców odpadowych i towarzyszących stanowi właściwą realizację podstawowych celów i zasad gospodarki odpadami, którymi są: minimalizacja wielkości odpadów oraz niekorzystnego ich wpływu na środowisko, odzysk zgodny z zasadami ochrony środowiska, unieszkodliwianie pozostałych odpadów (w tym produkcja kruszyw sztucznych).
Kruszywa alternatywne przyczyniają się do zwiększenia rentowności prowadzonych inwestycji drogowych, ale przede wszystkim pozwalają chronić złoża surowców naturalnych przed nadmierną eksploatacją oraz likwidować istniejące już składowiska odpadów. W ten sposób nie tylko dbamy o wdrażanie w życie zasad zrównoważonego rozwoju oraz działań proekologicznych, ale również umożliwiamy lokalnej społeczności zagospodarowanie miejsc po składowiskach. Można wykorzystać je pod kolejne inwestycje i zapewnić tym obszarom właściwy rozwój gospodarczy.
Kruszywa wyprodukowane z żużla pochodzącego z bieżącej produkcji, w przeciwieństwie do żużla z hałdy, muszą być leżakowane na składowisku stabilizacyjnym przez okres minimum 6 miesięcy. W ich skład wchodzą głównie krzemiany wapnia i magnezu, tlenki żelaza i manganu, wykrystalizowane podczas powolnego procesu studzenia.
Te właśnie zalety i aspekty ekologiczne tych kruszyw spowodowały, że coraz częściej są stosowane na świecie do budowy autostrad, w tym odcinków o największym obciążeniu ruchowym, a także przy modernizacji nawierzchni samochodowych torów wyścigowych z uwagi na znakomitą szorstkość.